Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Program schetynówek wymaga zmian

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
15-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Program schetynówek wymaga zmian
fot. Urząd Gminy Bytnica
Leszek Olgrzymek, wójt Bytnicy w województwie lubuskim, nie zgadza się ze zmianami, jakie wprowadzono podczas trwającego już naboru wniosków do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. „Uważam, że zmiana zasad już po zamknięciu naboru i ogłoszeniu listy rankingowej jest działaniem niezwykle krzywdzącym dla jednostek, które wygospodarowały w budżetach środki w nadziei na realizację inwestycji mimo niskiego poziomu dotacji” – uważa wójt i wzywa wojewodę lubuskiego do zmian w programie.

Zmiana zasad naboru polegająca na zwiększeniu poziomu dofinansowania przy jednoczesnym zmniejszeniu o połowę środków przeznaczonych na drogi gminne oraz przeprowadzeniu dodatkowego naboru sprawiła, że wniosek gminy Bytnica nie zakwalifikował się ostatecznie do dofinansowania.

„Większość gmin po ogłoszeniu wstępnej listy rankingowej poczyniła pewne kroki polegające między innymi na dokonaniu zmian w budżetach, przygotowaniach do ogłoszeniach przetargów czy poinformowaniu społeczności lokalnej o prawdopodobnym otrzymaniu dotacji” – pisze w liście do wojewody lubuskiego Marcina Jabłońskiego Leszek Olgrzymek.

Wójt Bytnicy pisze oskarżająco, że zmiana zasad naboru naraziła gminy na znaczne koszty finansowe i społeczne. Co więcej, niekorzystne są także zasady punktowania wniosków, które uniemożliwiają zdobycie dotacji tym gminom, w których drogi mimo dużego znaczenia dla społeczności lokalnej, nie są połączone z drogami wojewódzkimi i nie wpływają na rozwój sieci dróg publicznych.

Olgrzymek zauważa, że duże gminy mogą łatwo wykazać znaczenie drogi dla całej sieci bądź istotę jej powiązania z drogami wyższej kategorii. Mniejsze wiejskie gminy mają mniejsze szanse na dotacje, co pogłębia dysproporcje w rozwoju miast i wsi.

Wójt Bytnicy chciałby, aby w naborze wniosków oddzielono gminy od powiatów. Te drugie, jako jednostki większe, mają możliwości łatwiejszego zgromadzenia dużych sum potrzebnych na inwestycje, co umożliwia im uzyskanie maksymalnych dotacji w wysokości 3 mln zł. Ponadto, mogą lepiej argumentować swoje wnioski i uzyskiwać większą liczbę punktów.

„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych, który w zamierzeniu miał przynieść ulgę gminom realizującym inwestycje drogowe, a z drugiej strony miał stymulować ich realizację, w obecnym kształcie nie spełnia swojej zakładanej funkcji, gdyż mniejsze gminy w dalszym stopniu mają niewielkie szanse na otrzymanie dotacji” – uważa wójt Bytnicy.

Olgrzymek zaapelował do wojewody o podjęcie działań zmierzających do wprowadzenia zmian w programie dzięki czemu jego realizacja będzie bardziej sprawiedliwa i zrównoważona w kontekście małych jednostek samorządu terytorialnego.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rozbudowa obwodnicy Nowej Soli na ostatniej prostej [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Rozbudowa obwodnicy Nowej Soli na ostatniej prostej [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 12 czerwca 2024

Pomorze Zachodnie: Są oferty w przetargu na rozbudowę DW nr 102

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Rozbudowa obwodnicy Nowej Soli na ostatniej prostej [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Rozbudowa obwodnicy Nowej Soli na ostatniej prostej [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 12 czerwca 2024

Pomorze Zachodnie: Są oferty w przetargu na rozbudowę DW nr 102

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5